اگر در نماز زیاد شک می کنید بخوانید!!

شک

 

 


هر چند نماز به عنوان ستون دین و یکی از مهمترین عبادات الهی در مکتب اسلام شمرده شده و از آن به عنوان یکی از عواملی که می تواند تمامی مسائل و مشکلات زندگی دنیا و آخرت انسان را دگرگون سازد یاد شده است، با این همه گاه مسائلی پیش می آید که سبب می شود این عبادت مهم دارای اشکال شود و نتواند انسان را به موضوعاتی مورد انتظار برساند، براین پایه در این مقاله کوشش می شود "شک و شبهه" که گاه در ذهن نمازگزار قرار می گیرد و او را از نماز و توجه به خداوند باز می دارد بررسی و  احکام آن بیان شود.

 

چند نکته درباره سلام های نماز

نماز

 

(امام خمینی، آداب نماز، ص 366


امام خمینی (ره) در تشریح سلام نماز می گوید: "بدان که عبد سالک چون از مقام سجود که سر فنا است، به خود آمد و حالت سهو و هوشیاری برای او دست داد و از حال غیبت از خلق به حال حضور رجوع کرد، سلام دهد به موجودات، سلام کسی که از سفر و غیبت مراجعت نموده. پس در اول رجوع از سفر، سلام به نبی اکرم دهد و پس از آن، به دیگر موجودات به طریق تفصیل و جمع توجه کند".



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ برچسب:نماز وانتظار, توسط zahra |

نماز و انتظار  
 

 

نماز و انتظار تنها جاده امنی است كه میتوان با آن به آرامش، نشاط و سعادت واقعی رسید. از جمله ثمرات نماز و عبادت مستمر این است كه چون باعث اطاعت و خشنودی خداوند می‌شود لذا پروردگار متعال در مقابل آن، مشكلات ما را حل خواهد كرد و با عبادت كردن زمینه برای رشد فعالیتها و موفقیتهای ما فراهم می‌شود و نماز و عبادت و توجه به فرهنگ مهدویت برای بهتر زندگی كردن و بهتر لذت بردن از زندگی و به تكامل رسیدن است.

نماز و انتظار تنها جاده امنی است كه میتوان با آن به آرامش، نشاط و سعادت واقعی رسید. بهترین معرف یك مكتب و دین عملكرد پیروان آن است و مهمترین نیاز انسان در زندگی وجود راهنمای آگاه، دلسوز و امین است و این راهنمایان پیامبران و امامان(ع) هستند كه از جمله آن عزیزان حضرت امام مهدی(عج) است. امام زمان(عج) امید بشر، برگزیده خداوند متعال و كامل كننده هدف انبیا است و بر همه ما وظیفه است كه در دوران غیبت با امام زمانشان آشنا شده و جامعه را نیز با چنین شخصیتی كه با ظهورش جهان غرق نور خواهد شد آشنا نمایند. خداوند با آن همه عظمت، بدون وقت قبلی و سختی. هر لحظه هر دقیقه و هر ساعت اجازه حرف زدن و رابطه و مناجات و بیان مشكلات را با خودش به ما داده است و این از بزرگترین الطاف الهی است.

تأثیر نماز خواندن بر بيماري آلزايمر  
 

جدیدترین پژوهش های صورت گرفته درباره آثار نماز خواندن نشان می دهد كه خواندن منظم نماز به میزان زیادی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را كاهش می هد.


به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شین هوا، براساس این پژوهش جدید، خواندن منظم نماز میزان ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 50 درصد كاهش می دهد. این پژوهش نشان داد زنانی كه به شكل منظم نماز می خوانند ابتلای آنها به بیماری آلزایمر دستكم 50 درصد كمتر از زنانی است كه نماز نمی خوانند.

شایان ذكر است هدف از اجرای این پژوهش ارائه برنامه ای برای خانواده هایی بوده است كه در معرض بیماری آلزامیر بودند.

در همین رییس تیم پژوهشگران گفت كه در خواندن نماز از قوه تفكر استفاده می شود و این كار می تواند باعث فعال شدن توان فكر كردن انسان و در نهایت جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر شود.

این اولین پژوهشی نیست كه با هدف بررسی ارتباط بین دین و سلامتی و بهداشت صورت می گیرد زیرا در سال 2005 نیز پژوهشگران به این نتیجه دست یافتند كه در پیش گرفتن روش زندگی دینی باعث كندشدن پیشرفت بیماری آلزایمر می شود.

همچنین یك تیم پژوهشگران نیز كشف كرد كه میانگین شیوع بیماری آلزایمر و مرگ و میر در میان كودكان در جوامع دینی بسیار كمتر از جوامع غیر دینی است.

 

تأثیرات قرآن و نماز بر كاهش اضطراب  
 

توجه كامل به خداوند با تمام اعضاء و حواس، روی گردانی از مشكلات زندگی و اشتغالات فكری كه در حین نماز ایجاد می شود و مدتی پس از نماز هم ادامه دارد، باعث به وجود آمدن حالتی از آرامش روانی می شود.


تأثیرات قرآن و نماز بر كاهش اضطراب

اختلالات اضطرابی رایج ترین بیماری های روانی در جامعه اند كه در پانزده تا بیست درصد از بیماران كلینیك های درمانی دیده می شود. اضطراب حالتی نامطبوع، همراه با انتظاری نامطمئن از رخداد موضوعی زیان آور است. اضطراب موقعیتی است كه گاهی در زمان امتحان یا اعمال جراحی و.. دیده می شود. اضطراب بر اساس تجزیه، باعث اختلال در یادگیری و ایجاد خطاهای بیشتر می شود.از نشانه های ذهنی اضطراب می توان عدم تمركز فكری، ضعف در ادراك، ناتوانی در تحلیل و ضعف حافظه را نام برد.

تأثیرات صوت قرآن بر كاهش اضطراب

روش های گوناگونی برای كاهش اضطراب می توان نام برد كه از جمله ی آنها روش های «تن آرامی» و «موسیقی درمانی» است. بدیهی است كه انتخاب یك روش درمان بدون عارضه، كم هزینه، سالك و ساده نظیر موسیقی درمانی از ارجحیت برخودار است.

یكی از صداهای دلنشین و جذاب، آوای عرفانی قرآن كریم است. كلام الهی با قدرت نفوذ فراوان خود، آنچنان بر روح و جسم اثر می كند كه گویی بعد از شنیدن آن، انسان تازه متولد شده و احساس سبكی، سرزندگی و رهایی از قید و بندهای مادی می كند، هراس و نگرانی را از دل می زداید و در فرد شنونده ایجاد آرامش می كند.

همانگونه كه در قرآن آمده «الا بذكر الله تطمئن القلوب» 2260 بار كلمه «ذكر» آورده شده است كه منظور یادآوری است. بهداشت روان انسان بحث سراسر قرآن كریم است. قرآن آرامش و امنیت را، راه دستیابی به سلامت روان می داند. مطالعات انجام شده با مضمون تأثیر آوای قرآن بر اضطراب و درد بیماران تحت عمل جراحی یا آزمون های تشخیص، بیانگر تأثیر مثبت قرآن بر بهداشت روان و جسم است.

لذا جهت برخورداری از آثار معنوی قرآن، بهره گیری از این كلام الهی به عنوان یك روش تسكین دهنده ی مفید و قابل دسترسی برای كاهش اضطراب پیش از آزمون دانشجویان پیشنهاد می شود، چرا كه نظم آهنگ واژگان قرآن، نغمه ی دلكش و نوایی دلپذیر می آورد، نوایی كه احساسات آدمی را بر می انگیزد و دل ها را شیفته ی خود می كند. نوای زیبای قرآن برای هر شنونده ای هر چند غیر عرب، جذاب و روح بخش است.



ادامه مطلب...

 

تاثیر نماز بر انزوا و گوشه نشینی  
 

برخی روان پزشكان ایرانی" شخصیت منزوی" را به عنوان بهترین ترجمه، به جای"شخصیت"اسكیزوئید"(Schizoid) پیشنهاد كرده اند، چرا كه مبتلایان به این اختلال، عمری را در كناره گیری از اجتماع گذرانده اند و در نظر دیگران آدم هایی مردم گریز، منزوی و تنها هستند.(1) مطالعات آماری در ایالات متحده آمریكا، احتمال این كه از هر 100 آمریكایی، حدود 7 نفر مبتلا به این اختلال باشند را مطرح كرده است كه دلالت بر شیوع بالای آن دارد.
مبتلایان به این حالت بیشتر مشاغل انفرادی كه حداقل تماس با دیگران را ایجاب می كند، انتخاب می كنند و حتی برخی كار شبانه را به كار روزانه ترجیح می دهند تا مجبور به مدارا با افراد بیشتری نباشند.این افراد آرام، مردم گریز، درون گرا و غیر اجتماعی هستند و ضمن كناره گیری و عدم دخالت در امور روزمره، به دیگران چنان اهمیتی نمی دهند و شاید اگر مختصر ذوق ادبی هم داشته باشند، با برداشتی سطحی از این بیت مشهور عارفانه، پیوسته زمزمه می كنند:

دلا خوكن به تنهایی كه از تن ها بلا خیزد **** سعادت آن كسی دارد كه از تن ها بپرهیزد

همین وضعیت آنهاست كه باعث می شود، غیر از بستگان درجه یك، دوستان نزدیك یا محرم خاصی نداشته باشند و علاوه بر آن هیچ میلی نیز برای ایجاد روابط نزدیك با دیگران در خود احساس نكنند.
روش های مورد استفاده در روان پزشكی امروز، برای درمان این عارضه اعم از روان درمانی، گروه درمانی و یا حتی دارو درمانی، به خصوص در شرایط و امكانات كشور ما چندان عملی و كاربردی نمی باشند. اما چنانچه در پیشگیری یا درمان این اختلال شخصیتی، روش عملی بی نظیری را جویا باشیم، كلمه درخشان" نماز" باز هم راه گشا خواهد بود.

توصیه مؤكد اسلام مبنی بر اقامه نمازهای واجب یومیه به جماعت و علاوه بر آن، بانگ روح افزای نماز جمعه در فرا خواندن به یك اجتماع شكوهمند و پر شور هفتگی به عنوان سمبل بزرگی از اصالت "اجتماعی بودن" و ترك رهبانیت در همه تعالیم اسلامی مطرح اند و گویی همه این قبیل تعالیم، خود به خود نمازگزار را از گوشه نشینی و تنهایی، به بطن اجتماع می كشاند.
به علاوه، نكته مهم دیگری كه در آموزش های متعالی نماز در زدودن روحیه انزوا و مردم گریزی در انسان، خودنمایی می كند، این مطلب است كه فعل های موجود در سوره مباركه" حمد" (به عنوان"ام الكتاب" و هسته اصلی نماز و تعالیم اسلامی)، همه به صورت جمع ادا می شوند:(ایاك نعبد و ایاك نستعین، اهدنا صراط المستقیم)به قول استاد ارجمند، جناب آقای" دكتر حسن توانایان فرد" در كتاب ارزشمند "بهره وری در آموزش های نماز": این كه "نعبد" می گوییم و نه "اعبد" و این كه "نستعین" می گوییم و نه "استعین"، به عبارت دیگر این كه می گوییم "می پرستیم" و نه "می پرستم" و می گوییم "كمك می جوییم" و نه "كمك می جویم"، یعنی ضمیر جمع به كار رفته و نه ضمیر متكلم وحده، به این دلیل است كه به ما بیاموزد، در اسلام، جمع مقدم بر فرد است.(2)این مطلب، یعنی وجود ضمایر جمع و تكرار"ما بودن" و نه "من بودن" در جای جای نماز عمومیت دارد و در اساسی ترین اذكار نماز به چشم می خورد؛ مثلا در سلام دوم نماز می گوییم:(السلام علینا و علی عباد الله الصالحین) و یا حتی در معروف ترین دعاهای مستحب در قنوت، دعا می كنیم:( ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار)
نماز نه تنها از ابتلا به اختلال اسكیزوئید پیشگیری می كند، بلكه توانایی آن را دارد كه مبتلایان به این عارضه را برای همیشه از كنج عزلت، به قلب جامعه بكشاند.

 

آثار بی‌اعتنایی به نماز در رزق و روزی  
 

خیلی از همسرها می‌پرسند، كه همسر ما نسبت به نماز سنگین است. بچه‌ی ما سنگین است. دامادم، عروسم، ،داداشم نماز برایش سنگین است. چه كنیم؟ قرآن می‌گوید: دلیل اینكه نسبت به نماز سنگین است، «إِنَّها لَكَبیرَةٌ» كبیر یعنی چه؟ سنگین و بزرگ است. «إِلاَّ عَلَی الْخاشِعینَ» آن كسی كه نماز برایش سنگین است، معلوم می‌شود خشوع ندارد.

بالاترین ذكر خدا نماز است، «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْری» (طه/۱۴) بالاترین ذكر خدا قرآن است. «نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْر» (حجر/۹) یعنی «نَحْنُ نَزَّلْنَا القرآن».

اگر كمی در قرآن تأمل كرده و آیات قرآن را با دقت بیشتری نگاه كنیم خواهیم دید كه قرآن پر است از نكات آیاتی كه ارز تابلو كردن و نگاه كردن مداوم بر ان را دارا می باشد .

در اینجا به چند تا از این آیات قرآن كریم توجه می كنیم .

روحیه‌ی خشوع و تواضع، شرط نیایش و نماز

«وَ إِنَّها لَكَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَی الْخاشِعینَ» (بقره/۴۵) خیلی از همسرها می‌پرسند، كه همسر ما نسبت به نماز سنگین است. بچه‌ی ما سنگین است. دامادم، عروسم، معلمین آموزش و پرورش، جوان است نماز می‌خواند می‌گوید: داداشم نماز برایش سنگین است. چه كنیم؟ قرآن می‌گوید: دلیل اینكه نسبت به نماز سنگین است، «إِنَّها لَكَبیرَةٌ» كبیر یعنی چه؟ سنگین و بزرگ است. «إِلاَّ عَلَی الْخاشِعینَ» آن كسی كه نماز برایش سنگین است، معلوم می‌شود خشوع ندارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ برچسب:بگو من چه نمازی هستم , توسط zahra |

 

 

بگو من چه نمازی هستم

۱-از اول آفتاب تا ظهر وقت به جا آوردن مرا داری،9 قنوت دارم و دو رکعتی ام.فعلا واجب نیستم و مستحبم ،اما وقتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تشریف آوردند واجب می شوم .؟

جواب را در ادامه مطلب ببینید...

۲-الف)برای آشنایی بیشتر با من به این آیه دقت کنید :واقیموا الصلوه و اتو الزکاه و ارکعوا مع الراکعین

-من مصداقی برای بیت شعری معروف هستم :

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

ب)جبرئیل آرزوی به جا آوردن مرا داشت

جواب را در ادامه مطلب ببینید...

۳- الف)مرا به انواع مختلفی می شود خواند .

ب)خدا نکند که من بر شما واجب شوم

ج)دارای 10 رکوع و 2 رکعت هستم

د)مرا باید فورا به جا آورد و گرنه معصیت کرده اید و تا آخر عمر بر شما واجب می باشم.

همیشه دیده ز مژگان کند نماز خسوف

                                          که جسم خاکی من ،در میانه حایل شد.

 جواب را در ادامه مطلب ببینید...

۴-نماز های پر فضیلت مستحبی هستم که باعث ،بر آوردن حاجات و آمرزش گناهان می شوم .بین دو نماز مغرب و عشاءخوانده میشود.

 جواب را در ادامه مطلب ببینید...

۵-باید مرا آهسته خواند

نیتم را بر زبان نیاورید

قنوت و سوره هم ندارم

بعد از سلام  نماز مرا فورا بجا آورید

حتی بسم الله الرحمن الرحیم مرا آهسته بگویید.

 جواب را در ادامه مطلب ببینید...




ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ برچسب:شکوه بندگی, توسط zahra |

 

شكوه بندگي  
 

دلت را با خداوند آشنا كن

                 ز عمق جان خدايت را صدا كن

دلت غفلت زده مانند سنگ است

                       مس دل را زياد او طلا كن

شكوه بندگي در خاكساري است

                     خضوع و بندگي پيش خدا كن

تو غرق نعمت پروردگاري

                   بيا و حق نعنت را ادا كن

نشان حق شناسي در نماز است

                      جفا تا كي؟ بيا قدري وفا كن

ركوعي ، سجده اي ، اشكي ، خضوعي

                             به پيش آن يكي قامت دو تا كن

به پيش او گشا دست نيازي

                   به درگاه بلند او دعا كن

به سنگ توبه اي بشكن دلت را

                      غرورو سرگراني را رها كن

نوشته شده در تاريخ برچسب:ستایش صبحگاه, توسط zahra |

 

ستايش صبحگاه  
 

نكو ملكي است ملك صبحگاهي

                        در آن كشور بيابي هر چه خواهي

كسي كو بر حصار گنج ره يافت

                          گشايش بر كليد صبحگه يافت

غرضها را حصار آنجا گشايند

                      كليد آنجاست كار آنجا گشايند

در آن ساعت كه باشد نشو جانها

                        گل تسبيح رويد بر زبانها

زبان هركه او باشد برومند

                   شود گويا به تسبيح خداوند

اگر مرغ زبان تسبيح خوان است

                       چو تسبيح آرد آنكو بي زبان است

در آن حضرت كه تسبيح خوانند

                       زبان بي زبانان نيز دانند

 

نوشته شده در تاريخ برچسب:انسان بی نماز, توسط zahra |

 

انسان بي نماز  
 

شيطان كه رانده شد به جز يك خطا نكرد

خود را براي سجده آدم رضا نكرد

شيطان هزار مرتبه بهتر زبي نماز

او سجده بر آدم نكرد و اين برخدا نكرد

 

 

نوشته شده در تاريخ برچسب:نشان بندگی, توسط zahra |

 

نشان بندگي  
 

پرده را افراشته پروردگار

راه الله است بهرت ماندگار

رنگ حق اينجا نگين جان شده

ذكر يا رب يا ربش درمان شده

جانماز اينك پر از عطر نياز

راه دل را كرده سوي كعبه باز

او پيامت مي دهد از سوي دوست

اين پيام آهنگ زيبا وو نكوست

با نوايش جان مصفا ميشود

از پليديها مبرا ميشود

نكته هاي ذكر و تكبيرش يقين

مي نشيند بر دل عبد امين

جان بگيرد از نوايش هر سخن

ميزدايد چهره دردو محن

او تو را دعوت به ياري مي كند

قلب و دل را غمگساري مي كند

ياري تو محور فرزانگي است

ره به سوي مركز دلدادگي است

ره نورديدن سوي عشق خداست

دل صفا دادن به مهري بي رياست

ره گشودن بر سر سجاده است

مهر دلدارت به جان افتاده است

با نماز افتاده اي بر پاي يار

خود رها بنموده اي در اين ديار

با نماز از خويشتن كردي جدا

طي نمايي راه را تا انتها

با نماز آهنگ هستي مي كني

در كلامت حق پرستي مي كني

با نماز آرام مي گيرد دلت

هم جوار حق پرستان منزلت

مهر حق را در نماز انديشه كن

با نمازت درره حق ريشه كن

شاخه هاي شوق تو وقت نماز

باغ جنت را نمايد باز باز

قلب و جانت سجده گاه حق شده

ذكرت اينك جمله يا حق شده

سجده ات شكري است در نا باوري

پنجه عشق است و شورو دلبري است

نقش توحيد است بر جان و دلت

خوش درخشيده است اينجا منزلت

همدم معبود گشتي در نماز

تا حقايق را نمايد بر تو باز

راه پاكي و صفا باشد نماز

شيوه مردان حق با سوز و ساز

باز كن سجاده را بار دگر

لحظه هاي عشق را بنما نظر

باز كن سجاده را با شوق و شور

تا ربا وو كبر گردد از تو دور

اي خوشا سجاده و وقت نماز

اي خوشا با خالقم در سوز و ساز

اي خوشا شور حضور بندگي

اي خوشا با حق نمودن زندگي

قبله گاهم موج آب زندگي

مهر و تسبيحم نشان بندگي

عاشقم من بر قيام و بر قعود

سر به درگاهش نهم من در سجود

گفتگو با حق نمايم در نماز

در قنوت از او بگيرم من نياز

ذكر تكبير است سر فصل و جود

هستي و عشق است اين گفت و شنود

دل شود آرام از ذكر خدا

جان رسد بر عشق پاك و بي ريا

 

 

نوشته شده در تاريخ برچسب:حضورقلب درنماز, توسط zahra |

حضور قلب در نماز  
 

در ركوعي يا به فكر نان و آب*****يا معلق مي زني با صد شتاب
در سجودي يا مگر همچو كلاغ*****مي زني بر خاك منقار و دماغ
يك دقيقه، هشت ركعت خوانده اي*****زين رياضت همچو خر وامانده اي
نصف عمرت از رياضت كاسته*****اين نماز از تو خدا كي خواسته
شرم كن از اين نماز اي بي ادب*****هان مكش بيهوده اين رنج و تعب
گر نماز خويش خواندي با حضور*****هست مقبول خداوند غفور
بي حضور قلب اگر خواندي نماز
حق بود از اين نمازت بي نياز

نوشته شده در تاريخ برچسب:گوهر مقصود, توسط zahra |

 

ارزنده ترين گوهر مقصود نماز است
زيبنده ترين هديه به معبود نماز است
كوبنده ترين اسلحه ي مكتب توحيد
كز ريشه كند خصم تو نابود، نماز است
گفتم به خرد، پايه دين نبوي چيست ؟
فرياد برآورد و بفرمود: نماز است
آن نكته رسول مدني گفت به سلمان
سري كه به توفيق تو افزوده نماز است
فرمود علي شير خدا ساقي كوثر
در مكتب ما، مقصد و مقصود نماز است
گويند كه با فضه چنين فاطمه فرمود
سرچشمه ي لطف و كرم و جود نماز است
در دادگه عدل خدا روز قيامت
از صلح حسن شاهد و مشهود نماز است
از آمدن كرببلا آنچه به عالم
مقصود حسين بن علي بود، نماز است
اي آن كه تويي منتظر مهدي موعود
رمزي كه نمايد فرجش زود، نماز است
آن روز كه آيد ز پس پرده غيبت
اول هدف مهدي موعود، نماز است
« ژوليده » بگو تا همه خلق بدانند
نزديكترين راه به معبود نماز است

 

نوشته شده در تاريخ برچسب:نماز عشق, توسط zahra |

 

ما در نماز عشق به سوی تو  بوده‌ایم

از كعبه دل بُریده به كوی تو  بوده‌ایم

قصد دلم هزار پریوش نموده‌اند

واگو كه ما اسیر به موی تو  بوده‌ایم

پروانه سان اگر كه در آتش بسوختیم

نَبوَد گلایه عاشق خوی تو  بوده‌ایم

شمشاد باغ جلوه‌گری كم نما كه ما

سرمستِ آن طراوت و بوی تو  بوده‌ایم

با سُوریان باغ بگفت عندلیب عشق

آزاده سروِ بر لبِجوی تو  بوده‌ایم

درخون نشست سینه‌ی لاله ازاین خبر

وقتی شنید درتب روی تو  بوده‌ایم

«سینا» بریخت باده وگفتا كه نوش كن

او بی‌خبر كه مستِ سبوی تو  بوده‌ایم

نوشته شده در تاريخ برچسب:چرا نماز مي خوانيم ؟, توسط zahra |

آرامش دل

تا حالا شده تو خیابون یا توي پارک بچه ای را ببینید که گم شده و به دنبال مادرش می گرده و وقتي که به کمک مردم مادرش را پیدا مي‏كنه در آغوش مادرش مي‏پره و آرام می‏شه. ما آدم‏ها هم مثل کودک گمشده‏ای هستیم كه در طول زندگی به دنبال کسی یا چیزی می گردیم که با آن آرامش پیدا کنیم. اون چیز نمی تواند پول، مقام، قدرت، زیبائی و....باشد، چون بعضي از آدم اينها را دارند، اما باز هم آرامش ندارند و همیشه مضطرب و نگران هستند.
در قرآن کریم آمده است: (( آگاه باشید که دل ها با یاد خدا آرامش پیدا می‏کند.))
و نماز بهترین راه برای رسیدن به آرامش است.


 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ برچسب:احکام نماز, توسط zahra |

نماز
ما در شبانه روز پنج بار نماز می خوانیم.
1- نماز صبح دو رکعت است.
2- نماز ظهر چهار رکعت است.
3- نماز عصر چهار رکعت است.
4- نماز مغرب سه رکعت است.
5- نماز اعشاء چهار رکعت است.
 

نیت
با آرامش مي‏ايستيم و ابتدا اذان و اقامه مي‏گوييم. براي نماز خواندن اول نیت می کنیم. برای مثال:
"دو رکعت نماز صبح به جا می آورم از برای رضای خدا قربة ً الی الله"
به همين ترتيب براي نمازهاي ديگر هم نيت مي‏كنيم.
سپس تکبیرة الحرام می گوئیم:
دست ها را تا مقابل گوش ها بالا می بریم و می گوئیم:   " الله اکبر"
 


بعد سوره حمد را می خوانیم که به آن فاتحه الکتاب به معناي 'آغاز کتاب' و ام الکتاب كه به معناي 'مادر قرآن' می‏گویند این سوره هفت آیه دارد و بنا به گفته پیامبر گرامی بهترین سوره قرآن است .
 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ برچسب:نمازوخانواده, توسط zahra |

 

نماز وخانواده  
 
بزرگترين موهبتي كه ممكن است در جهت ايجاد سلامت رواني نصيب يك طفل نورسيده گردد ، پاي گذاشتن او در خانواده اي مومن و نمازگزاراست .
شروع نماز در سنين كودكي ، سبب مي شود كه او اين صفت حسنه را به صورت يك عادت معمول و سازنده در جسم و روان خود ، ملكه نمايد و جزو برنامه هاي هميشگي زندگي خود ، قرار دهد و در نتيجه از همه فوايد مترتب بر نماز ، در بعد سلامت رواني ( كه به برخي از آنها در اين مجموعه مقالات اشاره شده است ) در آينده برخوردار گردد.
     بعلاوه با شروع نماز در دوران كودكي ، مفاهيمي مثل خدا و مذهب و دستوراتي مثل تعاليم اسلامي ، چنان در ذهن پذيرنده و شفاف كودك كه هنوز سنگيني و تيرگي گناهان صفحه وجود او را ( در واقع ظرفيت هاي فكري و مغزي او را ) آلوده نكرده است ، جاي مي گيرد ، كه امكان شكاكي در اين مقولت در آينده و نشخوارهاي منفي بافانه فلسفي ، كه سر منشاء ماده گرايي ها و دنيا طلبي ها و بسياري از بيماريهاي روحي و رواني است ، بسيار كاهش مي يابد .
     اين نكته بخصوص بايد مورد توجه خانواده هايي قرار بگيرد كه با وجود آن كه خود را مسلمان ميدانند اما وقتي كه فرزندشان به سن تكليف مي رسد او را به بهانه اين كه :
" هنوز خيلي كوچك است ! " به خواندن نماز تحريك نمي كنند. اين مسئله كه با كمال تأسف به خصوص در مورد دختر بچه ها كه سن تكليف آنها پايين تر است ( 9 سالگي ) ، شيوع بيشتري دارد ، مسبب عوارض مخرب بسياري در آينده كودك خواهد شد .
     در حقيقت پدر و مادراني كه با دلسوزي ساده انديشانه ، فرزند خود را به برپاداري نماز تحريك نمي كنند ، خيانت بزرگي از جهت محروم نمودن كودك خويش از اين نعمت بزرگ مرتكب مي شوند چرا كه به اين ترتيب گويي به آلودگي كودك خويش ، به انواع گناهان و انحرافات و بدبختيها و بيماريهاي جسمي و رواني ، رضايت داده اند و او را به خسارت سنگين در دنيا و آخرت ، محكوم نموده اند .
     و به همين دليل است كه آيين مقدس اسلام و بخصوص ائمه بزرگوار شيعه (ع) با توصيه هاي مؤكد مسلمانان را به آموزش مرحله به مرحله نماز ، به كودكان فرا خوانده اند و حتي با اين كه از مجازات ها و تنبيهات بدني در مورد كودكان ، بخصوص قبل از 7 سالگي ، منع نموده اند در مورد تحريك به نماز گاهي امر به تنبيه كودكان فرموده اند. در اين مورد در حديثي معتبر از حضرت امام صادق (ع) آمده است كه فرمودند : چون پسر ، سه ساله شود ، پدر و مادر به او مي گويند كه : هفت مرتبه بگو " لا اله الا الله " و چون سه سال و هفت ماه و بيست روز ، از عمرش بگذررد ، به او ميي گويند كه هفت مرتبه بگويد : " محمد رسول الله " ، پس چهار سالش تمام شود به او مي گويند كه هفت مرتبه بگويد : " صلي الله علي محمد و آله " پس چون پنچ سالش تمام شود او را وا مي دارند ، كه خدا را سجده كند .
     اما چون شش سالش تمام شود . نماز به يادش مي دهند و به نمازش ميدارند و چون هفت سالش تمام شد ، وضو را به او ياد مي دهند و امر به نماز مي كنند او را و چون نه سال تمام شود و وضو و نماز را بخوبي به او مي آموزند و بر ترك وضو و نماز كنك بزنند . پس چون كودك وضو و نماز را ياد گرفت ، خداوند پدر و مادرش را خواهد آمرزيد .(5)
     مفاهيم عميق اين حديث از جمله اين كه اقامه نماز پس از اقرار به توحيد و نبوت ( كه اساسي ترين اصول اعتقادي اسلام هستند ) قرار گرفته و اين كه عمل به اين حديث ضامن آمرزش پدر و مادر تلقي شده است ، بايد به دقت مورد توجه خانواده ها قرار بگيرد . 
   رب اجعلني مقيم الصلوه و من ذريتي ربنا و تقبل دعاء
پروردگارا ! من و فرزندانم را اقامه كنندگان نماز قرار ده و دعاي مرا قبول فرما .
سوره مباركه ابراهيم ـ آيه شريفه 40

 

نقش خانواده در گرايش جوانان به نماز

مسئوليت والدين در آموزش و وادار كردن فرزندان به نماز ، امري است كه نقش بسيار جدي در گرايش جوانان به نماز دارد . اين آموزش و تأكيد را بايد از همان اوايل كودكي آغاز كرد تا به مرور زمان ، عادت به نماز و عبادات ديگر در آنان پيدا شود . گر چه نماز به هنگام بلوغ بر انسان واجب مي شود ، ولي بايد قبل از آن ، كودكان آموزش هاي لازم را در اين زمينه ديده و تمرينات اوليه را انجام داده باشند تا وقتي به سن تكليف رسيدند ، ديگر نماز براي آن ها سخت و دشوار نباشد .

در احاديث و آيات قرآن نيز به مسايلي در ارتباط با نماز در خانواده و دعوت اعضاي خانواده به نماز و استمرار اين امر ديده مي شود كه همگي بيانگر مسئوليت والدين در فراهم سازي زمينه هاي جذب و گرايش جوانان به نماز است .

پس ايجاد انگيزه در جوانان و نوجوانان ، بايد از همان دوران كودكي آغاز شود ؛ آن هم با كلمات محبت آميز و بارز ترين سبك آن كه در قرآن از زبان لقمان حكيم به فرزندش آمده است كه مي فرمايد « يا بني اقم الصلوه : پسرم ! نماز را به پا دار » به كار بردن « يا بني» حكايت از محبت و مهرباني و دلسوزي دارد .


نوشته شده در تاريخ برچسب:نقش نماز و دعا در زندگی, توسط zahra |

نقش نماز و دعا در زندگی 1389-9-18
 

 

 

مطالعه تاریخ زندگی بشر نشان می دهد هر زمان و هر جا بشر وجود داشته، نیایش و پرستش هم وجود داشته اما شكل عبادت و معبود او متفاوت بوده است.

انسان در حال پرستش، از وجود محدود خویش پرواز می كند و با حقیقتی می پیوندد كه در آن نقص و كاستی و فنا و محدودیتی وجود ندارد.

از طرف دیگر شاید بهترین راه برای شناسایی ارزش یك عمل، بیان كردن رابطه آن با عبادت باشد.

دعای خالص عبادت است و دعا، عبادت خالص است.

كلمه مخ را در كتب لغت خالص كل شی بیان كرده اند.

اصولا عبادت اگر ناخالص باشد عبادت نیست و عبادت و ناخالصی باهم سازگار نیستند.

چرا تا این حد برای دعا ارزش و اهمیت قائل شده اند و همه را تشویق و ترغیب به دعا كردن می كنند؟

پیش از این باید با مفهوم دعا آشنا شد محور معانی دعا خواندن است خواندن و صدا زدن همراه با خواست و طلب، چنان كه در كتب لغت، دعا را خواندن، ندا كردن، كمك خواستن، پرسش كردن، فریادرس خواستن، نیایش كردن، ستودن، بندگی و عبادت كردن معنا كرده اند.

معانی گوناگون دعا در آیات قرآن عبارت از:

۱- خواندن و خواستن

۲- كمك خواستن

۳- دعوت، تشویق و ترغیب كردن

۴- پرستش كردن نماز عمود دین و معراج مومن



ادامه مطلب...

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.